Inkább olvasnád a tananyagot?
Útmutató
1. Bevezetés a beszédindító játékokba
A gyermeked magzati korától kezdve tanulja az anyanyelvét (több nyelvű gyermek esetében akár egyszerre több anyanyelve is lehet). Születése után a hangokkal teli világban megtanulja megfigyelni a nyelv jellegzetes elemeit és a kommunikáció alapvető elemeit. Amikor a gyermeked készen áll a beszédindító könyvek nézegetésére, lapozzátok végig az oldalakat, hallgassátok meg a zenéket!
A Beszédindító és szókincsbővítő e-könyvek a járművek, hangszerek, gyümölcsök és zöldségek témakörét dolgozzák fel. Mindegyik könyvben 20-20 szó szerepel. Az első könyv esetében 2 képet láttok egymás alatt, míg a többi könyvnél ez a szám 3-4 vagy több kép lesz.
2. Útmutató az online könyvek használatához
Az alábbi lépésekben javaslom feldolgozni a könyveket:
- Első körben csak lapozzátok át a könyvek oldalait a gyermekeddel.
- Miközben nézegetitek a könyvecske lapjait, nevezd meg az adott dolgot, amit láttok: – “Nézd, itt van a/az…” – és mutass rá az adott dologra.
- Majd kérdezd meg gyermekedet: – “Hol van a/az…?”
- Később kérheted, hogy mutasson rá annak dolognak a képére, amit te mondasz neki. (“Mutass rá a/az…!”)
- Ha már biztonsággal rámutat a képekre, akkor megpróbálhatja utánad mondani a kép nevét. Kérd őt: – ”Mondd Te is!”
A könyvekben látsz fekete vagyis árnyképeket is, ennek felismerésére későbbi életkorban lesz képes a gyermeked, de akár már most is beszélgethetsz vele arról, hogy
- “Melyiknek az árnyéka lehet ez?”
Mesélj a gyermekednek Nyunyóról, Andris kis barátjáról, aki nagyon ügyesen rajzol, de színezni még nem tud. Mutasd meg neki, hogy a könyvek elején és a végén hogyan rajzolta le Nyunyó a képeket.
- “Megismered, hogy mit rajzolt le Nyunyó?”
Néhány jó tanács:
- Biztasd, hogy ő is mutasson rá, de ne erőltess semmit!
- Akkor is figyel és tanul tőled, ha még nem érett meg arra, hogy utánozza a mozdulatot vagy kimondja a szót.
- Ha már ránéz arra a képre, amire rákérdeztél, akkor megvan az első lépés, örüljetek neki közösen.
- Jó, ha a gyermekeddel szemben ülsz, mert így láthatod az arcát, követheted a tekintetét, és ő is látja az arcodon, a szádon, hogyan kell egyik vagy másik szót mondani.
- Ha már meg tudja mutatni, hogy mi, hol van, akkor nagyon dicsérd meg!
- Amennyiben úgy látod, hogy a többi kép zavarja, a kezeddel takard ki a azokat!
- A képen szereplő dolog nevét többször is mondd ki! A legjobb, ha ragozás nélkül használod a szavakat! (Pl. “Nézd, ez az alma”. “Hol van az alma?” “Jaj, de szép ez az alma!” Ne ezt mondd: Látod az almát? Kérsz egy almát?)
- Olvasd el a képhez tartozó kis mondato(ka)t!
A könyveket nézegessétek gyakran, de ne túl sokáig. Meg kell találni a számítógép vagy mobiltelefon előtt töltött idő optimális hosszát. Egy alkalommal maximum kétszer-háromszor ismételjetek, majd keressetek a lakásban olyan tárgyakat, ételeket, amelyeket a képek ábrázoltak, és játsszatok azokkal, miközben ismételitek a nevüket!
A szókincs bővítése
1. Később is jó lesz
Bizonyára neked is feltűnt, hogy ezek a könyvek nagyon sok olyan szót tartalmaznak, amelyek általában nem szerepelnek egy kisgyerek alapszókincsében, sokszor teljesen ismeretlenek számára. Fontos, hogy tudd: ezek az e-könyvek egyben szókincsbővítők is. Természetesen a beszédfejlődés elején a szavak közül csak néhánnyal ismerkedik meg a kisgyermek. Viszont sosem tudhatjuk, hogy melyik gyermeket melyik jármű, hangszer, gyümölcs vagy zöldség érdekli leginkább, így akár egy nem szokványos szó is lehet az első szava. Főleg abban az esetben, ha az adott szóval kapcsolatban valamilyen tapasztalása is van. Ha tehetitek, keressétek meg minden szóhoz a megfelelő tárgyat is, hogy kézzel fogható (ízlelhető, hallható) élménye is legyen az adott szóhoz kapcsolódóan.
Egy példa
Több mint valószínű, hogy előbb adsz almát vagy banánt és még sok más gyümölcsöt a gyermekednek, minthogy ananászt kóstolna, de ettől még ismerheti az ananászt is, ami a dalban is szerepel.
A nagyobb gyermekünknek például volt egy ananász plüsse, amit a kicsi is nagyon megkedvelt, ezért néha ő is elkérte egy kis játékra “Annát, az ananászt”. Tehát ha esetleg felmerül benned, hogy miért szerepel ennyi ritkán használt szó a dalban, könyvben, ne is tanakodj tovább! A gyermekednek nem kell mindegyiket tudnia, de nyugodtan nézegethetitek, átbeszélhetitek a kevésbé ismert képeket is, mert azok is érdekesek lehetnek számára. Ráadásul a dalokban is nagyon jól hangzanak!
2. Mi van, ha hibázik?
Vannak gyerekek, akik azért mondanak más szót egy adott dologra, mert azt könnyebben ki tudják ejteni. (Figyelem, a helytelen ejtés még sokáig nem hiba! A “Beszél a baba” mentorprogramban lépésről lépésre megismerheted, hogy mi az amit elvárhatsz a gyermekedtől egy adott életkorban.)
Amikor hasonlóság miatt elrontja egy kép nevét, dicsérd meg, hogy ügyes, mert valóban hasonlít arra a másikra, de emeld ki, hogy ez nem ugyanaz. Beszéld meg vele a különbségeket. (A hasonlóság eredhet a két kép formájából vagy a dolgok nevéből, kiejtéséből is. Mindkét okból téveszthet, de ne törd le a lelkesedését azzal, hogy látványosan felhívod a hibára a figyelmét!)
Egy példa a gyümölcsös könyvből:
– Mi ez? – kérdezed a gyermekedet, miközben rámutatsz a szederre.
– Má-na – mondja, miközben a nehéz hangot kihagyva ő a málnára gondol.
– Ó, milyen igazad van, nagyon hasonlít rá, de ez nem málna, hanem szeder. Nézd csak – és visszalapozol a málnához – ez a málna, ez pedig a szeder – és nyomatékosan, kiemelve mondod, majd ismétled: szeder. Látod, a málna nagyon piros, de a szeder nem, az sötétebb.
Beszédindító dalok
1. Hogy hat ránk a zene?
„Agyunk a beszéd és a zene esetében is egyszerre dolgozza fel a lokális (helyi) azonosságokat és eltéréseket, valamint vonja ki azokat a globális (egész) szabályokat, amelyeknek mentális (elmével kapcsolatos) és agykérgi képviselete több más funkcióval együtt lehetővé teszi a beszédértést és a zene élvezetét.
Kutatási adatok azt mutatják, hogy a beszéd és a zene feldolgozása egymást jelentősen átfedő agyi területek működéséhez kötött, sőt, arra is egyre több a bizonyíték, hogy a zene az agynak jóval kiterjedtebb hálózatán működik, mint a beszéd.” /Csépe Valéria/
Olvasd el a National Geographic cikkét!
Nem véletlenül szokták javasolni beszédindításra a mondókázást, éneklést. A dalok, zenék tehát mindkét agyféltekét, nagy területen megmozgatják, ráadásul a beszédhangok feldolgozásában is segítségünkre vannak. Gondolj csak az úgynevezett “dajkanyelvre”, arra a különleges beszédstílusra, ahogyan az anyák beszélnek a gyermekeikkel. Erről a “Beszél a baba” mentorprogramban szólok bővebben!
A zene az érzelmeinkre is hatással van. Ha meghallgatjátok a beszédindító és szókincsbővítő dalokat, akkor ti is megtapasztalhatjátok, hogy ritmikussága, ütemessége, dallamvilága mennyire pozitív hatással van rátok, és egyfajta játékosságot is magukban hordoznak!
Az sem véletlen, hogy a szókincsbővítés egyik legjelentősebb korszakában, az óvodáskorban, mennyire sok dalt tanulnak a gyerekek. Nemcsak arról van itt szó, hogy a szókincsrobbanás időszakában az agyuk nagyon fogékony ezekre a dolgokra, hanem arról is, hogy a dalok, a zene és a játékok segítik legjobban a gyermekek fejlődését. A játékosság megkönnyíti számukra az emlékezetben tartást, illetve a gyakorlás, az utánzás és a képzelet is mind a segítségükre van. Már az egészen kicsi baba is gyakorol, játszik. Gondolj csak arra, amikor mozgatja a kezét, lábát vagy hangsorokat ismétel.
Vágyból valóság
Magam is úgy gondoltam, hogy a képkártyák mellé jó lenne, ha mindig adhatnék nektek dalokat is. Így felkértem egy zeneszerző barátunkat, Ágoston Mátét, és a kedvesét, Fabók Petrát, hogy segítsenek nekem. Úgy érzem, hogy sikerült tökéletesen egy hullámhosszra kerülnünk és nagyon jó dalok, versek születtek.
Miután a könyveket a javasolt sorrend alapján átnéztétek, hallgassátok meg a könyvek alatti zenét is, közben pedig lapozgassátok a könyv lapjait!
A dallamok nagyon fülbemászóak, bátran énekeljétek a szabad játék során is!
2. “Magamért beszélek” módszer
A “Magamért beszélek” logopédiai beszédfejlesztő módszerem fontos eszköze a tematikus képkártya-gyűjteményem . Logopédusként mindig is nagyon sok képpel dolgoztam, így volt szerencsém megismerni, kitapasztalni, hogy mely képekkel tudjuk a leghatékonyabb fejlődést elérni. Fontos szempont volt a figyelemfelkeltés, -fenntartás, motiválás és nagyon fontos volt az élethűség, de egyúttal a játékosság is.
Szerencsémre volt lehetőségem együtt dolgozni egy remek grafikus szakemberrel, aki az utasításaim, szempontjaim maximálisan szem előtt tartotta és így született meg a “Magamért beszélek” képkártyacsomag ! A gyűjtemény különböző témákban tartalmaz alap és bővebb szókincshez kapcsolódó képeket, továbbá minden képhez tartozik egy vonalrajzos, színezhető változat, illetve egy fekete árnykép is. Ezekkel a képpárokkal több dolgot is tudunk vizuálisan fejleszteni.
Amikor a játékleírásokat készítettem, mindig gondoltam arra is, hogyan lehet majd fokozni, bővíteni, nehezíteni a feladatot! Ehhez remek hátteret ad a képkártyacsomag.
A beszédindító és szókincsbővítő könyvek megismerésével ízelítőt kaphatsz a képkártyák stílusából is!
Online beszédindító- és szókincsbővítő könyvek
Járműves könyv
Hangszeres könyv
Gyümölcsös könyv
Zöldséges könyv
Ehhez a könyvhöz, sajnos, még nem készült dal.
Szeretnéd megismerni egy logopédus játékos beszédindító módszerét, amit szuperül alkalmazhattok a babáddal a mindennapokban?
A Beszédindító Csomagban 14 beszédindító és szókincsbővítő játékkal tudod majd a gyermeked beszédfejlődését segíteni. Ráadásul 22 db videós útmutatót is kapsz. Valamint a játékokhoz használható 126 képből álló nagy kezdőcsomagot. Kiegészítő tananyagokkal. Pl.: A Tematikus mondóka- és énekgyűjteménnyel a mindennapotok tudatos része lesz a beszédfejlődés támogatása.